lördag 28 januari 2012

Företagsrekonstruktionen, vår situation. (fortsättning)



Förståeligt finns stor oro hos alla LB-hus byggare ute i landet. På byggahus.se går diskussionerna om vad som händer. Folk ger varandra stöd och folk berättar det dom hört från sin byggledare. Eftersom LB-hus valt att inte gå ut och informera sina byggare vad som gäller, råder stor förvirring. Enligt vår byggledare är sådan information på väg att skicka ut information.

Igår droppade det ner ett brev från LB-hus i brevlådan. Bra tänkte jag lite info om kaoset. Men nej. Där låg en faktura på inredninglevernas A. Enligt kontraktet ska det innefatta kök,innerdörrar, inredning (vad nu som ingår i det), listning, inner trappa (som vi inte har) och VVS. Dock är inte allt detta levererat. Endast kök, delar av inredningen, delar av listningen och delar av VVS.

Min undring är, har jag full rätt att hålla innan på fakturan eftersom alla kriterier inte är uppfyllda enligt kontraktet. Vad komunicerar jag till LB-hus för att ha ryggen fri. Räcker det med ett mail som jag skriver att jag inte accepterar att betala fakturan eftersom levernans A ej att komplett.

Någon vänlig jurist där ute som kan ge mig svar på denna fråga.

Golven är nu lagda i huset och snickarna har inget mer att jobba med så nu står vårt bygge också stilla.



Ryktena säger att det finns prioterade hus som ska slutföras. Jag ringde vår byggledare och frågade om ryktet var sant och om vår hus i så fall var ett av dessa. Vår byggledare sa att det var sant och att vårt hus färdigställande datum låg för långt fram för komma på priolistan. Tråkigt men jag blir ändå glad för alla där ute som förmodlingen snart kan flytta in i era nya fina hus.

1 kommentar:

  1. Du ska definitivt INTE betala för något du inte fått, det är ju det som vi bland annat tagit upp på forumet. Det du ska göra är att ringa LBs huvudkontor och be att få prata med någon som har hand om fakturor för oss kunder (jag pratade med en trevlig tjej som heter Lotte) och så ska du berätta om er situation och säga att allt inte är färdigställt som innefattar Inredningsleverans del A. Så får hon reda ut det med byggledaren eller annan ansvarig. Och så ska du nämna att vi inte får betala i förskott enligt Gar-Bo (vilket de säkert känner till). Sen vet jag inte, har de levererat allr materialet som innefattar del A, så att det bara inte är monterat det än? I så fall bör du nog ringa Gar-Bo och förhöra dig.

    SvaraRadera