måndag 23 januari 2012

Detta innebär LB-hus företagsrekonstruktion för oss.

Som många redan vet så beviljades LB-hus företagsrekonstruktion i fredags. I och med detta så stoppas alla utbetalningar. Eftersom inga leverantörer vill stå med tomma händer om LB-hus skulle gå i konkurs så utför dom inget arbete. LB-hus har egna anställda snickare vilket gör att dom kan jobba vidare på vårt hus. Dock riskerar dom att inte få ut sin lön från LB-hus. Men de får den istället från den statliga lönegarantin.

Idag skulle vi fått en leverans med material till huset. Det som kom var det som hade mellanlagrats i Bromölla inget mer. Då det inte finns något material så har inte snickarna något att göra.

Jag SMS:ade vår byggledare redan i helgen och frågade vad som stod på men fick inget svar. Idag försökte jag ringa honom. Men det tutade upptaget hela tiden. Så jag drog ett mail till honom och fick reda på att dom skulle få mer info ikväll. Sen har jag inte hört någonting.

Jag ringde även Gar-Bo och hörde vad dom att säga. Dom sa att deras försäkring endast gäller vid konkurs. Och en konkurs blir bara ett faktum om företagsrekonstruktionen misslyckas.

Min förhoppning är dock att företagsrekonstruktionen lyckas och vårt hus kan bli klart. Det som är riktigt surt är att vi kan åka på två flyttar eftersom vi endast har en veckas överlapp mellan ut flytt och överlämnande av vårt gamla hus. Sådär spännande. Går dessutom LB-hus i konkurs så kan vi bara glömma att få ut något vite på grund av förseningen.

4 kommentarer:

  1. Jag ringde också Gar-Bo och fick reda på att de träder in först om LB går i konkurs ELLER om kontraktet hävs, men det är inga alternativ man önskar! I vårt fall frågade jag även om inte vi själv kunde fixa pannan, eftersom vi i stort sett skulle kunna flytta in om pannan och några små saker fixas, men då var man tvungen att ha en överenskommelse med LB och även teckna en tilläggsförsäkring hos Gar-Bo för att inte riskera att försäkringen inte täcker pannan mm om något händer i framtiden. Och det känns som att det skulle bli ett dyrt kapittel, visserligen håller vi de sista pengarna som annars ska gå till slutfakturan!

    SvaraRadera
  2. Du kan följa den heta diskussionen här:
    http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/168553-vaga-bygga-med-lb-hus-som-varslar-folk-mars-2011-a-4.html

    Skulleäven skriva att när jag pratade med vår besiktningsman, så trodde hon att det skulle lösa sig med en rekonstruktion. Det var som hon sa att LB är annars ett bra och pålitligt företag. Bad även min kollega att gå in och kolla deras skulder och hon som är van att granska företag såg inget överdrivet kobstigt, alltså inga utmärkande anmärkningar (viljet ju känns märkligt med tanke på situationen). Så vi får ju hoppas att det löser sig!

    SvaraRadera
  3. Ja vi får verkligen hoppas att det löser sig. Vi har inte hunnit på börja vårt bygge ännu, ett classic 185. Så framtiden känns väldigt oviss

    SvaraRadera
  4. Vi har lite mer "tur". Vi har inte hunnit komma igång utan detta hände istället tre veckor innan vår grund skulle gjutas. Vi får hopppas att det går bra.
    http://troback.wordpress.com/

    SvaraRadera