tisdag 23 augusti 2011

Telia och deras ovilja att få nya kunder.

För att undersöka lite vad kostnaden skulle bli för att koppla in telefon/bredband/tv i huset via kabel kontaktade jag Telia för någon vecka sedan. Idag blev jag kontaktad av en kille på telefon som skulle dubbelchecka mina uppgifter. Passade då på att fråga om det var koppar eller fiber dom kommer att räkna på. Som jag länge misstänkt så var det koppar det handlade om. Hur i hela världen ska man locka nya kunder som är intresserade av att koppla in telefon/bredband/tv i huset med att erbjuda dom en kopparlina, som inom en snar framtid kommer prestera sämre än ett trådlöst bredband.
Eftersom jag vill ha en framtidsäker lösning för dessa ändamål sökte jag om det fanns någon privat aktör som tillhandahöll fiberanslutning. Hittade då en artikel i Sydsvenskan som handlade om en entreprenör som vill sprida fiberanslutningar i Kävlinge. I artikeln stod företagsnamnet klart och tydligt. Så jag googlade mig fram till Landnet AB. Kollade runt lite på deras hemsida och kontaktade sedan dom. Den jag pratade med visade sig vara initiativtagaren som stod nämnd i artikeln. Det visade sig att deras nät förmodligen skulle finnas tillgängligt i Dösjebro tills vårt inflyttningsdatum. Inkopplingsavgift skulle då bli 22 500 kronor, eftersom man inte får använda ROT-avdraget på nya hus. Det där får jag kräka ur mig i ett annat inlägg. Inte för jag vet vad det kommer att kosta att koppla in Telias koppartråd, men fiberanslutningen kommer det bli alla gånger även om inkopplingsavgiften blir dyrare. Dessutom var ägaren väldigt trevlig och tillmötesgående. Jag la fram vårt scenario för honom som följande. "När vi byggt färdigt kommer det kanske bara stå 2 stycken hus på vår gata, är ni fortfarande intresserade av att koppla in oss på ert nätverk". Svaret blev då "Alla kunder är lika viktiga för oss.". Sånt där gillar jag att höra. Det hade aldrig Telia kläckt ur sig.

Så mitt tips är:
  • Telia är inte den enda aktören på marknaden idag. Kolla runt lite för det finns många mindre konkurrenskraftiga aktörer i vår avlånga land.

3 kommentarer:

  1. Nej tack till Telia! Vi kommer använda vår arbetsgivare till inkoppling av fiber. tyvärr har "vi" inte spridit oss så långt som till Lundaområdet utan håller mer till runt Sjöbo, Tomelilla, Ystad. Synd annars hade du fått det för 15 000:-, för det är vårt pris!

    SvaraRadera
  2. Det var ju synd, ni kanske lyckats sprida er till nästa år ;) . Lite billigare än Landnet, har ni månadskostnad sen oxå?

    SvaraRadera
  3. Ja, bredbandstjänsten kostar ju utöver. Men det kvittar nog var man beställer fiveranslutning ifrån. Vi har dessutom Telefoni och Kabel-TV (där man kan se basutbudet i alla husets tvapparater, UTAN box. Sen har vi digital-tv också) :-)

    Haha! Jag kan ju alltid flirta med chefen om de kan lägga en lina rakt ut till Lund. Men jag tror inte det lyckas ;-)

    SvaraRadera