tisdag 16 augusti 2011

Flygfoton

Här i Dösjebro har vi en entusiast som flyger över byn då och då och tar lite flygfoton. Detta är känt för mig sen innan, men igår satt jag och slösurfade och hamnade på hans sida. Där hittade jag ett kollage med bilder över området vi ska bygga.

För att göra en lång historia kort så låg där en tobakslada, där man processerade tobak. Tro det eller ej men man odlade faktiskt tobak i här Sverige. Något jag inte visste innan jag flyttade hit till Dösjebro. Efter att verksamheten lags ner här i Dösjebro stod tobaksladan tom länge. Några entreprenörer köpte upp ladan med tomt i förhoppning att bygga om den till bostäder. Men tobaksdoften satt djupt rotad i träet vilket gjort att det luktat tobak i lägenheterna. Så allt slutade med att man monterade ner tobaksladan och gjorde tomter på marken. Materialet togs hand om för att återanvändas i andra byggnationer. Även nedmonteringen kan ses i på bilderna.

Så om ni går in på nedanstående länk så börjar bilderna på nummer 18 och framåt. Här ser man även dom som var först ut att bygga och som kommer att bli våra grannar.

http://dösjebroflygfoto.se/?page_id=323

Är man sen intresserad hur det såg ut en gång i tiden kan man fortsätta till följande länk för att se lite historiska bilder.

http://dösjebroflygfoto.se/?page_id=323

1 kommentar:

  1. Spännande med historia (inte för att jag är så duktig på att komma ihåg historiska detaljer men tycker det är kul att lyssna på och så).

    SvaraRadera