måndag 23 maj 2011

Bygglov anlänt, med glädje och förtvivlan!

Idag damp bygglovet ner i brevlådan, nästan 1,5 vecka efter det skrev på. Känn som tiden bara rinner iväg. Men det känns jättebra att ha alla dom papperna klara. MEN när jag så priset höll jag på att gå i taket. 21 840 kr! Vad jag läst i tidningarna och som jag förstått det skulle det gälla dom byggloven som går under dom nya reglerna som kräver mer engegenang från kommunen. Jag får ringa in imorgon och höra så att det står rätt till. Känn som att jag inte ska gå betala den taxan som dom med krångligare bygglov (nya reglerna) ska betala.

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Tyvärr stämmer det nog med den summan som ni fått! Vi hade något liknande och det enligt det gamla systemet! Det nya skulle däremot gå upp mot närmre 40.000:-. Frågan är fri, och man ska absolut kontrollera det man är osäker på!

    /Cicci

    SvaraRadera
  2. Tack för svaret! Då vet jag att vi inte är dom enda, för jag misstänker att ni också går under dom gammla bygglovsreglerna. Ska ringa och prata med dom i alla fall. Skriver vad utfallet blev.

    SvaraRadera
  3. Jag blev glad när jag läste följande för några veckor sedan och trodde att jag skulle klara mig undan den dyrare avgiften.

    http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/kavlinge/article1466202/Bygglovsavgiften-chockhojs-for-villor.html

    SvaraRadera
  4. Vi betalade 21000 för vårt bygglov samt 12500 för mättjänster som kom när de placerade ut huset på tomten. Den sista på 12500 trodde vi ingick i bygglovet men icke!

    SvaraRadera
  5. när jag läser artikeln borde vårt bygglov som blev klart i januari inte kostat så mycket. hmm

    SvaraRadera
  6. Å tusan det hade man inte räknat med, och sen nybyggnadskartan för 7000 utöver det. Känns som utgifterna för bygglovet håller på att växa till en väldigt betydlig massa.

    SvaraRadera
  7. Ja det är enligt den "gamla" prislistan, det var nästan vad vi fått uträknat i vår kalkyl från säljaren!

    Men kontrollera vad som ingår i den summan som ni fått räkning på, för på vår faktura står det följande:

    PBL-avgift

    Bygglovsavgift avseende nybyggnad enbostadshus och garage m.m. inom fastigheten Väbeln 7.

    Bygglovs-/bygganmälningsavgift - 14.760 kronor.
    Kartavgift - 6.150 kronor.

    Så totalt blir det ju 20910:-!
    (exakt vad vår säljare hade räknat på detta var:
    Bygglov - 4600:-
    Bygganmälan - 7200:-
    Nybyggnadskarta - 6200:-

    Vi ska också ringa kommunen för att kontrollera om kostnaden innefattar något annat, så som byggdsamråd (3500:- enl kalkyl), radonmätning (800:- enl kalkyl), eftersom det är en diff på 2910:- mellan kalkylen och fakturan. Dock inga stora summor, men många bäckar små!

    SvaraRadera
  8. På vårt bygglov står följande

    Enligt faställd taxa utgör avgiften för:
    Bygglov 6440:-
    Bygganmälan 7000:-
    Planavgift 8400:-

    =21 840 kr

    Sen utöver det

    Nybyggnadskarta 7000:-
    Mättjänster enl. föregåend kommentar 12500:-

    Då är vi uppe i 41340:-

    Sen avgifter til LB-hus för bygglovshandlingar och ritningar 16000:-

    Altså totalt 57340:- . Det som stod i kalkylen uppgick till 30000:-. Ingår då dom 16000:- i totalpriset för bygget så är vi dock något närmre 30000:- men ändå ungefär 10000:- mer än vad vi räknat med.

    Ringde kommunen igår utan något svar.

    SvaraRadera
  9. PLanavgift har inte vi någon tydligen är det individuellt från kommun till kommun. Hittade den här informationen:

    Vad är planavgift?
    Om byggnadsnämnden har haft kostnader när en detaljplan togs fram har byggnadsnämnden rätt att ta ut en planavgift när ett bygglov beviljas enligt gällande detaljplan.

    Antingen fastställs kostnaden i ett avtal då detaljplanen görs eller om inget avtal har upprättats, tas planavgift ut enligt gällande taxa i samband med bygglov. Planavgiften omfattar också områdesbestämmelser.

    Där har du en stor del av summan som ni inte fått i kalkylen. Men fick ni reda på planavgiften i samband med denna fakturan (mest så man kanske kan pusta ut att vi slipper den)? Med mättjänst menar du väl det LB-Hus kallar utstakning i vår kalkyl.

    Men vad är det för avgift till LB-Hus för bygglovshandlingar? Det enda vi fick där var att när LB-Hus ritat in huset på tomten så kom det en räkning på 20.000:-, menar du att ni har en kostnad på 16.000:- utöver detta?

    Jag ringde till vår kommun idag och fick bekräftat att allt stämde, vår säljare har antagligen angivit de skenreella priserna som kommunen skrivit på sin hemsida. Den diffen vi hade berodde på att vår tomt var stor jämfört med den genomsnittliga tomten.

    Det ska bli mycket intressant att se vad du får för svar! Det känns som att det ploppar upp lite merkostnader både här och där, som man inte räknat med!

    SvaraRadera
  10. Tack för infon!

    Jag kollade i papperna nu för säkerhets skull, vi har också betalt 20000:- och dom pengarna ingår i totalpriset för huset. Så det behöver jag inte räkna i utöver bygglovet.

    Räknar man bort planavgiften så hamanr man ju rätt när den kostnad som stod i Sydsvenskans artikel.

    Fick inte tillfälle att kontakta kommunen idag.

    To be continued...

    SvaraRadera
  11. Kostnaden för mättjänster hade vi absolut inte räknat med och blev lagomt sur över att de dök upp..

    Sedan var räkningen från skånska energi betydligt mer än vad vi räknat med också 26 500

    SvaraRadera
  12. Om du inte nämt den utgiften så hade jag nog reagerat på samma sätt.

    Elen hade jag kollat upp innan, Eon tar ut samma avgift.

    Sen kommer en trevlig kostnad för att koppla in Bredband/Telefon/TV.

    SvaraRadera