tisdag 17 maj 2011

Att försöka hitta en kvalitetsansvarig.

Att hitta en kvalitetsansvarig var betydligt svårare än vad jag trodde det skulle vara. Jag tor inte det är svårt att hitt vilken kvalitetsansvarig som helst, någon som har en pärm som han/hon följer punkt till pricka och inget mer. Jag ville ha någon som gör sitt jobb med lite mer engagemang.

Min första taktik var att ställa en fråga på forumet på byggahus.se där fick jag ett namn på en kvalitetsansvarig som fanns i Laholm. Kändes inte direkt effektiv med resvägen från Laholm till Dösjebro.

Mitt nästa steg blev då att fråga kollegor på jobb som byggt hus vilka kvalitetsansvariga de använt. Där fick jag ett spår som jag ringde. Det visade att han skulle lägga av eftersom det kom nya regler nu 2 maj och att han dessutom skulle gå i pension. Han hade dessutom tillräckligt med att göra som det var nu. Jag frågade honom i sin tur om ytterligare referenser. Jag ringde dessa och det visade sig att någon lagt av och resten hade arbete upp över öronen. Då började jag känna mig uppgiven. En jag ringde upp tyckte rent av synd om oss "nybyggare" på grund av bristen av kvalitetsansvariga på marknaden. Och ovan på det dom nya reglerna som kräver ny certifiering.

Fick dock ett tips om att kolla på SITAC´s hemsida. Hittade där en kvalitetsansvarig som fanns i Löddeköpinge, Ingvar Klingborg. Nära och bra tyckte jag och drog iväg ett mail.

Det dröjde inte länge förrän Ingvar ringde och efter ett långt samtal och ett titt på hans offert fick jag ett väldigt bra intryck. Fick även referenser från honom att kolla upp.

Så nu är det klart med kvalitetsansvarig. Papperna är påskrivna. Skönt!

Kolla gärna Ingvar´s hemsida om ni är ute efter en kvalitesansvarig för ert nybygge. http://www.ikbk.se/foretaget.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar