fredag 16 januari 2015

Friggebod Del 4

 
Dagen efter var det dags för att lägga takpapp. Eftersom det var ett relativt litet tak så tog det inte så lång tid. En liten miss var att jag sträckte pappen lite väl över trekantslisten då den var varm. När sedan kylan kom krympte pappen och en liten springa bildades. Denna fick jag sedan fylla med asfalt för att undvika att fukt kom in den vägen. Även om vindskiveplåtarna senare skulle täcka glipan.
 

Eftermiddagen gick till att montera dörrar. Bilden nedan är tagen några månader senare då jag inte fått dörrtryckena på plats därav läkten som låser dubbeldörren. Fönstret fick vänta eftersom detta inte inhandlats än. Till slut hittade jag ett öpningsbart aluminiumfösnter på blocket som passade perfekt. Ibland gäller det att ha tålamod.

 
Eftersom vädret blev allt sämre och de märka och blöta månaderna närmade sig så valde jag att gå vidare med insidan och isolera. I taket hade jag förberett lister i taket, för luftspalten. Hålen föredde jag med insektsnät för att förhindra getingbon och så vidare. Sedan skar jag upp masonitskivor i rätt bredd och spika upp på listerna. Viktigt att tänka på att skarvarna överlappar som när man lägger takpapp så att eventuell kondens kan rinna av utan att läcka in. Ett tip är att inte kapa skivorna ekat efter mellanrummet mellan takstolarna, dettta gjorde det bara svårare att sätt upp dom. En liten springa mot listen spelar ingen roll. Dock får inte luftspalten bli synlig.
 
 
Nästa steg blev att börja isolera. Till taket köpte jag isolering på rulle, och det jag läste mig till var att isolering på rulle inte lämpade sig för att sätta i väggarna eftersom det finns riska att den kasar ner och då inte gör någon nytta på de ställena den glidit ner ifrån.
 

När sedan isoleringen var klar satte jag in diffusionspärr. Jag kom senare fram till att det kanske dumt att sätta detta på ett utrymme som inte ska värmas upp till mer än runt 5 grader på vinter. Men det finns många skolor om det där. Dessutom hade jag satt upp allt när kom på min kloka (beroende på vivilken skola man tror på) tanke så plasten fick sitta kvar. Så efter allt häftande och tejpande var det dags för att sätta upp innerväggarna.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar