måndag 16 juli 2012

Marksten, plannering

Denna bild gav oss inspiration!
Vi börjar bli trötta på all sand som ligger runt huset och dras i huset hela tiden. Därför har vi börjat planera för plattsättning. Vi blev rekomenderade lite olika utställningar att åka och titta på i närheten av vi bor. Så vår runda blev följande

1. Starka, Södra Sandby. Utanför fabriken har det byggt en fin utställning med dom flesta Starka produkterna.



2. Plantagen, Staffanstorp. Gamla Skåneplantor som förmodligen blivit uppköpta. Även här finns inspirerade utställningar att titta på.



3. Betong & Marmor, Arlöv. Trevlig personal som gav bra service.

4. Flisby, St. Bernstorp. Trevlig personal som gav goda råd.

Dom 3 sistnämda hade liknande utställningar men på vägen fick vi diverse tips.

Ett var att plattor med skarpa kanter som är populärt nu ofta har skadade kanter. Dessa var vi inne på att köpa och är fortfarande inne på att köpa. Ett annat var att inte använda stenmjöl mellan platorna utan använda ogräshämmande grus mellan plattorna.
Så det som syns på bilden är Scala plattor, 420x420x70 från S:t Eriks med tillhörande mur. Allt i antracit. Rabatterna kommer vi fylla med likande sten som på bilden. 70 millimeter tjocka kommer vi lägga överallt eftersom man ofta får bättra kvadratmeter pris när man köper mera.
Ett alternativ vi funderar på är Våxtorps Betong. Deras Basic platta likanar Scala plattorna men har en liten fas. Även dom finns i svart/antracit och dessutom i olika tjocklekar. Våxtorps Betong levererar även en mur som passar bra till dessa.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Måste fatta ett beslut så fort som möjligt! Vi har haft samma bild om inspiration som er med scala stenen. Vi behöver bygga en låg trappa och är väldigt tveksamma hur den kommer se ut efter ett tag då kanterna inte är så tåliga. Samtidigt så är det ju så vi vill det ska se ut. Jag har liksom aldrig varit säkrare på hur hur jag vill ha det... Så hur löser man trappan? Muren är väl inte lika utsatt för slitage som trappan samtidigt funderar jag på om det ändå bara slutar med att trappan blir rundad i kanten? Knske kan man slipa till den lite i så fall? Kanske finns det något trapplock som stämmer i färgen med scalas antracit? Vad valde ni till slut? Har ni bild på det?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Svårt det där! Antingen hade jag kanske valt en motsvarande sten med faser till trappan.
    Vid vår entré har vi ett plan som går upp en bit. Där la vi kantsten i grå granit runtom som kant. Var skeptiskt när min plattsättare föreslog detta men det blev mycket snyggt. Ska se om jag hinner lägga upp någon bild på det. Alternativt att jag mailar dig en bild.

    SvaraRadera
  3. Hej! Våra grannar har klätt i sn trappa i granit och det är riktigt snyggt men vi har bestämt oss för att vi vill verkligen ha samma rakt av! Det är såååå liten yta att vi inte vill blanda material osv... Det är typ 4-5 kvm plattor också en trappa med två trappsteg som är 140 cm bred sen inget mer! Eller jo svartvit sjösten. Idag har vi varit i Tygelsjö och kollat runt lite, där är en gata med nybyggda hus där nästan alla har Scala stenen och även små trappor gjorda i den och ännu ser de ju fina ut, vet inte när husen är byggda men i första etappen gissar vi.....tror det blir att kanten kanske blir lite lätt rundad med tiden. Jag tar gärna och tittar på er sten för vem vet ag kanske ångrar mig och väljer något helt annat men då blir nog min sambo tokig! ;-) jag antar att ni har en annan lösning med graniten än våra gannar... Har ni scala stenen för övrigt eller valde ni en annan sten?

    Min mailadress är annika.73@spray.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Plattorna är Scala rakt igen förutom då kanterna som vi satt i granit.

      Murblocken är inte Scala, dom heter bara Kantblock och är något större än Scala murblocken. På inspirationsbilden är det dessa som används.

      http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Murar/Murblock/Kantblock/

      /Markus

      Radera