tisdag 13 december 2011

Se hit alla nybyggare, spara pengar!

Som jag skrev i mitt förra inlägg så fick jag en mindre trevlig överraskning när elräkningen för byggelen kom. Jag ringde idag mitt energibolag och det visade sig att jag låg på ett tillsvidarepris. Detta priset är betydligt högre än  det vanliga rörliga elpriset. Pratade med en kollega som också tecknat ett nytt elavtal vid flytt, och eftersom han heller inte gjort ett aktivt val hamnade han också i tillsvidarepriskategorin. Så det verkar vara liknande förfarande hos flera energibolag.

Så mitt råd är, GÖR ETT AKTIVT VAL SÅ ATT NI INTE FÅR TILLSVIDAREPRIS PÅ ER EL, speciellt inte när dom ska köra byggfläktar och avfuktare mitt i vintern.


2 kommentarer:

  1. Men kan du verkligen omvandla ditt abonnemang när du inte har en fast installerad elmätare? Jag fick ett samtal från eon där de ville sälja in sig till oss, jag sa bara att vi har bygg-el och då bad han att få återkomma!

    Vår granne installerade en el-mätare i ett externt el-skåp på tomten (han är själv elektriker) just för att kunna fixa ett abonnemang direkt och slippa de höga kostnaderna.

    SvaraRadera
  2. Abonnemanget omvandlas till ett vanligt abonnemang när man flyttar in i huset. Fram tills dess ligger man på någon annan sorts abonnemang, vet inte riktigt vad det heter. Men det gick finfint att lägga om det så jag fick vanligt rörligt pris på "byggelsabonnemanget" kanske skiljer sig från leverantör till leverantör. Men hos Eon (som levererar el och har nätet) fungerade det.

    SvaraRadera