torsdag 21 april 2011

Färgval på fasad för bygglov.

För ett tag sedan skulle vi bestämma oss för en färg. Vi var rätt sugna på grå så vi åkte ut och tittade på putsade hus med grå fasad. Vi kom fram till att vi ville ha en mörkare grå. När vi väl var tvungna att ge nått besked gav vi aldrig någon kulör från NSC skalan utan specade mellangrå.

Jag hittade en bra sida där man kan kolla på NSC kulörer. Navigator på NCS hemsida . Så vill ni kolla kulörer kan jag rekommendera denna.

En lite förklaring till hur färkoden är uppbyggd så är som 2 första siffrorna hur svart färgen är, och nästa 2 är kulörthet. Alltså hur många procent man ligger mot den kulör man vill blanda in. Och sista bokstaven/bokstäverna mot vilken kulör man bryter. Detta innebär ju att vi ska ligga runt 50 i svarthet.

De kulörer vi funderar på är följande
S 4502-Y
S 5502-Y
S 4000-N
S 4500-N
S 5000-N
S 5500-N

De två första är heta kandidater eftersom det är lite gult inblandat vilket ger en varmare känsla. Dock skulle jag vilja se alla på riktigt innan jag bestämmer mig helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar